Tuesday, March 5, 2013

Sebab kenapa ATM belum bertindak.. Boleh baca di sini.


ISU LAHAD DATU

"Abg, kenapa sekarang polis yang sedang berhadapan dengan penceroboh di Lahad Datu?"

Abg komando, "sekarang ni, orang awam, masyarakat tak faham tentang siapa yang berkuasa, tentera adalah di bawah Kuasa Yang DiPertua Agung,

Sekarang ni, Agung sedang memerhati, Beliau melihat banyak aspek Dan kemungkinan,

Jika nak di Arahkan askar, Agung kena isytihar darurat di Kawasan terlibat, maka tentera Akan di Arahkan, Dan tempat yang di darurat kan tu, banyak peraturannya, terutama tempoh berkurung, maka Hal ini boleh menyebabkan kesusahan kepada rakyat di Kawasan terlibat untuk keluar masuk dari rumah ke bandar,

Dan, jika tuanku yang mengistiharkan darurat, maka yang berkuasa direct dari Agung adalah PAT (Panglima Angkatan Tentera), Beliau yang Akan mengeluarkan sebarang Arahkan, Menteri Pertahanan pula di bawah dia, kemudian barulah Panglima Tentera Darat, Panglima Tentera Udara, Panglima Tentera Laut..

Jadi, kita kena faham, tuanku meneliti untuk mengeluarkan sebarang Arahan, tuanku tak Akan mengeluarkan sebarangan Arahan..

Orang politik ni, macam macam boleh cakap, kenapa kerajaan tak Arahkan Tentera, kenapa tu , kenapa ini.. 


Jadi, orang awam, harus Percaya kepada Agung, tuanku bukan duk bersahaja, tuanku sedang memerhati, Dan tuanku Akan keluar kan arahannya nanti.."







Aku tersenyum, "oh, gitu ya abg, jadi sekarang ni tuanku tak menitahkan lagi ke Tentera ke sana?"

Abg komando, "sudah ada beberapa Arahan, cuma penempatan untuk keseluruhan Angkatan Tentera, Tuanku masih menunggu waktu untuk istiharkan darurat, kerana jika istihar darurat, maka kehidupan rakyat kat sana Akan terganggu, kehidupan makan minum mereka jadi Susah, jadi, jika masih boleh di kepung Dan di selesai kan di Kawasan yang minimum, maka darurat tak perlu nak di istiharkan..

Jangan bimbang, Tentera dah ada, abg sendiri pun kita stand by, keluar je Arahan, kami Akan bertindak.."

~ begitulah SOP nya.. kpd dalang yg suruh askar serang penceroboh secara membabi buta, beliau lah PENGKHIANAT NEGARA yg mahu anggota keselamatan dan rakyat kita lebih ramai terkorban !...

Sekadar perkongsian dengan cara berfikir tenang..tahu semangat sudah kita semua... 




Thanks you read and support my writing. Please come again ya!!!




JIKA ada akaun FaceB00k, BOLEHLah share & klik Button LIKE ehh.. makaceh....
 

3 comments:

mama said...

assalam dear..ehem memang sedih dgn peristiwa yg berlaku disana..semuga Allah melindungi anggota pasukan keselamatan & org2 sabah..Al-Fatihah buat wira2 negara yg terkorban..diaorg tak faham tugas2 & tanggungjawab anggota keselamatan kan.. ;)ingat serang je membabi buta agaknya..byat `en.hb` myna juga..semuga Allah melindunginya..amin..

Liza said...

Berat mata memandang, berat lg bahu yg memikul

Amyna said...

@MamaAini: Wasalam mama... InsyaAllah moga segalanya selesai degan baik... mohon juga jangan ada pertumpahan darah lagi..

@Liza: Ayuklah kita sama² doakan selalu untuk keselamtan wira² kita dan penduduk sabah..Amin Ya Rabbal A'lamin...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...