Sunday, January 8, 2012

1st time saya admit wad sejak menetap di tawau :-(

Pembukaan tahun 2012...

Saya dah cemarkan rekod kehadiran koje saya dengan Medical Certificate (MC) selama 2 hari. 3hb dan 4hb Januari 2012. Tak tahu la macam mana boleh terkena jangkitan kuman dalam darah.. Tapi itu lah lumrah kehidupan, kita sebagai hamba yang kerdil hanya mampu merancang, dia yang maha menentukan segala² nya.. redha~~



Punch card saya semestinya automatik lah kosong dan tercatat di situ MC.. Menjengkelkan di situ, tapi apa kandaya.. Sob!. saya discas 4hb... itu pun terkumat kamit mulut saya berdoa.. lembut kan hati doktor nih nak discas kan saya... hehehe!

Dalam jam 8 pagi macam tu, ramai doktor² turun merawat pesakit, saya paling tak selesa bila ramai² mai duk hujung katil, pehtu speaking bagai tentang kesihatan saya... cakap nak amik itu ini untuk buat sample.. sampai najis saya pun nak amik... huh! tak mau tak mau.. saya sehat nih doktor.. Cuma malam tu saja saya tak daya sebab muntah.

Seorang doktor cakap dah boleh, ada pula yang cakap tak boleh... adess! sempat juga saya bergurau dengan doktor india tu.. tapi doktor cakap kamu bila malam ada fever... alahaii.... mana tak fever suhu pesakit katil depan saya nih.. dia kan denggi, yang kiri pula pesakit TB.. saya tak mau.. nak balik juga :-(. Bincang p bincang mai... saya boleh discas 4hb tu.. yeayyy!



Opss! saya ada temujanji dengan doktor untuk rawatan susulan... 10hb nih kena pergi ke sana... tapi saya tak dapat nak hadir. Sudah bagi tau nurse.. dia cakap boleh wakilkan untuk amik tarikh baru.. selesai di situ. saya tak dapat hadir sebab petang nih dah nak gerak ke johor bharu. Ada kursus di kluang sana...



Pengalaman saya masuk wad di sini... 1st time masuk dan 1st time juga saya merasa bagaimana rasa bila masukkan tiub ke dalam saluran kencing.. perghhh sangat² payah... Mana nak menjaga tangan kiri & kanan drip air dan yang bawah tu bertiub tergantung... Nak gerak sikit pun rumit, salah pergerakkan..pasti terasa sengal lah bahagian bawah kita tu.. Nak nak pula kantung tu penuh dengan air kencing... tertarik ja... terasa la kita kesakitan yang amat, kalah lagi sakit kencing kotor... Serik saya rasa...



Masa nurse nak buka tiub dekat kantung untuk buang air kencing tu... dalam berkali² duk buka, kekadang tu tertarik juga.. hazabnya... rasa nak tendang ja nurse tu tau... sakit!!!!!!. Patutnya tak perlu pun pasang tiub di saluran kencing saya... tapi masa di wad kecemasan malam tu.. doktor tak boleh nak dicide ubat untuk saya.

Apapun dorunk perlu pastikan yang saya tak pregnant... kena buat UPT, Nak suruh saya kencing time tu.. memang tak dapat.. saya pun cuba memang tak boleh.. doktor kata Air dalam badan saya kurang. jadi mereka terpaksa masukkan tiub ke pundi kencing, amik sikit saja air utk UPT dan inject 1500ml air ke dalam... dalam masa 20 minit.. hasil dalam kantung tu.. tak sebanyak yang di masukkan.. sikit amat!



hari nih discas....besok pagi p jumpa doktor sekejap.. pehtu terus masuk opis. Mr.A yang hantar saya.. Nasib baik Mr.A dapat cuti. Kepala ada rasa pening, jalan pun terhoyong hayang saja rasa, tapi saya tak hirau... lama² baik sendiri.. macam sekarang Alhamdulillah... kembali normal dan dah boleh drive kereta. Pheww~~.

6hb baru nih Mr.A pula naik nama untuk terbang ke lumut sana... tinggal saya sendiri di sini.. Jadi berganda² lah kena kuatkan semangat!! Say No untuk sakit....tapi kalau nak sakit juga.. itu kan takdir nya.. dia yang maha bekehendak. Moga Allah s.w.t melancarakan urusan saya dan sentiasa dalam lindungan rahmatnya... InsyaAllah ^___^.


Thanks you read and support my writing. Please come again ya!!!



Dah habis membaca..cukup lah dengan klik Button LIKE ehh~~

1 comment:

shahdiana said...

alhamdulilah myna dah sihaat....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...