Wednesday, December 5, 2012

Hati saya ada di kampung memikirkan kesihatan ayah :-(


Petang semalam saya telefon mak...

Sebenarnya awal pagi, masa dalam perjalanan nak ke opish tu dah dapat call dari mak... tapi saya tak sempat pick up...  saya tengah drive mana nak gagau henpon dalam hanbag nak jaga stereng lagi.. Itu yang jadi macam tu... hehehe!

 Elok sampai di opish terlupa nak call back... So balik koje... baru telepon mak. terkejut juga mak cakap ayah sakit masa mandi manda di Ulu lenggong tu... Kampung saya ada buat rombongan ke sana, dorunk naik sebiji bas tapi family saya tak join naik bas...dorunk naik kereta. Adik bongsu perempuan yang drive.


Sebelum mereka bergerak tu... saya terbaca di tuiter adik saya. Maklum lah saya duk jauh, kadang² tertinggal info juga segala bagai aktivti family di sana.. ya saya paham. tak kan 24/7 aktiviti mereka lakukan di sana,  nak inform dengan saya kan... hihihi.

Nampak sangat... Ini lah salah satunya faktor kepentingan perhubungan laman sosial untuk perantau perantauan macam saya ni... Saya memang tak nafi diri nih payah nak berhubung melalui telefon, mak saya ja yang kerap kali call saya... bertuah punya anak kan? Tapi MakAyah tetap sayang saya!!! #OrangTuaManaTakSayangAnak. =P

Perbualan dengan adik sampai di situ saja... dalam hati tak da pikiaq lain dah, sebab family pun pernah ke sana.. kira Ulu Lenggong tu port kesukaan ayah. Ayah rasa dirinya semakin sihat bila berendam dengan air belerang tu. Jadi kami anak² nih... cuba atur masa untuk bawa ayah ke sana... kalau tak pergi time saya balik bercuti, ayah akan pergi bersama gadis² bujangan ayah.. Menggembirakan hati orang tua itu perlu... mereka kan dah gembirakan hati kita.. kecik² layan kerenah kita =D. Wallah hu'alam...


Tak sangka pulak... malam tu kejadian lain pulak yang berlaku. Tak pernah² ayah jadi macam tu, Nasib baik ada pakcik jual ubat di area situ... dia tahu la juga serba sedikit pasal rawatan² kecemasan yang patut di beri kepada ayah. Ayah ketika tu tak sedarkan diri dah macam kena strok.. Ya Allah ;-(

Alhamdulillah ayah boleh recover tenaga balik... itupun selepas muntah berkali kali... Syukur sangat²... Dari situasi mak bercerita, saya dapat rasakan situasi kencang ketika itu, Orang² kampung saya pun turut tergamam sama.. Bila ayah dah recover mak ajak balik sebab risau kesihatan ayah. Ketika tu ayah pun dah boleh bawa berbual macam biasa.... Memang ayah tak pernah jadi macam nih... Subhanallah~~

Besok pagi nya... ayah terus p hospital buat pemeriksaan... Alhamdulillah tekanan darah ayah elok... kebarangkalian ayah jadi begitu sebab angin dalam badan. Ayah kan dinner awal, pehtu  gerak ke ulu lenggong lewat² malam... dalam jam 11 kot dorunk gerak. Dah sampai sana terus berendam... suhu badan tak stabil lagi.. macam kena kejutan la.. itu yang ayah rasa lapar, pening dan pernafasan tak sempurna segala... mungkin la kan. Hope tak da la kesan² sampingan lain...

Saya ada minta ayah pergi check kandungan asid dan kolestrol dalam badan... dari situ pun boleh bantu kita kesan awal penyakit² yang ada dalam badan kita. Macam kata orang barat prenvention is better than cure. Saya suruh juga ayah p buat bekam... bekam tu sunnah Rasullullah s.a.w. lagipun orang laki nih sesuai benar buat bekam, berbanding wanita. wanita darah kotor keluar melalui haid, tapi lelaki... hanya bekam lah caranya..

Hope ayah ikut permintaan saya... Si gadis² kesayangan please take noted ya. Angah nih tak pasti bila dapat balik sana... Abang cakap bulan 1, tapi itu pun tak confirm lagi... koje abang nih tak menentu.. payah angah nak plan... Sobbb Sob sob!!



Thanks you read and support my writing. Please come again ya!!!

JIKA ada akaun FaceB00k, BOLEHLah share & klik Button LIKE ehh.. makaceh...

5 comments:

sHaRiNa eLyaNa said...

semoga ksihatn ayah kamu bertmbh baik ya..doa itu pntg :)

Amyna said...

Iya... saya pun harap begitu. InsyaAllah ^__^

mama aini said...

assalam dear..semuga ayah myna dah bertambah sihat skrg ni..amin..sabar ek ..dgn dugaan ini..

Amyna said...

Wasalam...
Baik mama...terima kasih ya. InsyaAllah~~

mizayusof said...

miza doakan kesihatan ayah awak semakin bertambah baik. in shaa Allah mudah-mudahan dengan izinNYA.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...